_

رنگ آمیزی سازه های چوبی 

ساختار چوب و رنگ آمیزی چوب 

 از مواردی که باید به دقت برسی و اطلاعات داشته باشیم ، رنگ مورد استفاده برای چوبی می باشد . ابتدا لازم است کمی در مورد ساختار چوب توضیح داده شود. چوب از یک شبکه سلولزی شبه اسفنجی ساخته تشکیل شده است . همانطور که می دانید با در دست گرفتن اسفنج و فشوردن اسفنج باعث تخلیه هوا خواهیم شد.و در صورت برداشتن فشار از روی اسفنج با مکش هوا اسفنج به شکل اولیه باز می گردد . اگر شما اسفنج را داخل آب قرار دهد ، کلیه منافذ با آب پر خواهد شد . وزن سفنج بدلیل نفوذ آب بالا خواهد رفت . در صورتی که این اسفنج تحت فشار باشد آب تخلیه شده و سپس هوا جایگزین آب می شود . اسفنج به شکل اولیه باز می گردد . دقیقا همین اتفاق در چوب نیز رخ می دهد . چوب پس از برش و تبدیل به تخته حجم زیادی از صمغ ، مایعات و رطوبت خود را ازدست می دهد و هوا جای این مواد را می گیرد . چوب بعد از برش 40 الی 55 درصد رطوبت دارد که با قراردادن داخل دستگاه و فرآوری روی چوب رطوبت را به 8 الی 12 کاهش می دهند . در بافت اسفنجی چوب به جای رطوبت از دست رفته هوا جایگزین خواهد شد .

بطور کلی شرکت های فعال در صنعت چوبی برای رنگ آمیزی سازه ها از دو گروه رنگ استفاده می کنند :

 الف ) رنگ های صنعتی :

از رنگ های صنعتی در کلیه صنایع استفاده می شود .این نوع رنگ ، بصورت صنعتی و از ترکیبات شیمیای تولید می شود. رنگ های صنعتی به دوگروه مختلف پایه (حلال ) آب و پایه (حلال) روغن در بازار وجود دارند . در رنگ های صنعتی ، ترکیبات آلی فرار مثل گاز VOCsتولید می شود که می تواند برای سلامت در دراز مدت مضرر باشد با کمی تحقیق به نتایج قابل توجه خواهید رسید .   

علاوه بر مسائل مربوط به سلامتی و محیط زیست بطور کلی رنگ صنعتی بر روی چوب به هیچ عنوان مناسب نمی باشد . بطور کلی رنگ صنعتی با هر دجه کیفیتی از هرنوعی که باشد ( حلال آب یا روغن ) هنگام برخورد با سطح چوب یک لایه رنگ بر روی چوب می کشد و کلیه منافذ چوب را می بندد ، در نتیجه هوای داخل چوب را حبس می کند . در فوصل مختلف با گرم شده هوا ، داخل بافت چوب هوای حبس شده هم گرم شده و منبسط خواهد شد و افزایش حجم خواهد داد و باید بخشی از این هوا تخلیه شود در این حالت هوای داخل منافذ و بافت چوب آنقدر از زیر بر روی لایه رنگ فشار می آورد تا رنگ را ترک داده و خارج می شد و زنگ بر روی چوب پوسته خواهد داد و ظاهر بسیار زشت پیدا خواهد کرد . مصرف کننده مجبور به رنگ آمیزی مجدد خواهد شد . و کل بخش های چوبی یک ویلای چوبی را ابتدا با استفاده از سمباده رنگ زدایی و سطح آسیب دیده چوب را برداشت و مجدد رنگ آمیز کرد ، که وقت و هزینه زیادی در بر خواهد داشت .

ب) رنگ های گیاهی

رنگ هایی که از عصاره ها و روغن های گیاهی و طبیعی تولید می شود . این نوع رنگ ها دارای ترکیبات پیچیده هستند وتولید این نوع در انحصار تنها چند کشور می باشد . البته لازم بذکر است رنگ های گیاهی در خیلی از کشور ها حتی داخل ایران نیز تولید می شود و از ترکیب چندین نوع روغن و عصاره رنگ های تولید می کنند اما متاسفانه بیشتر این ترکیبات تجربی می باشد و پایه علمی ندارند و تنها چند کشور در دنیا رنگ هایی با کیفیت و تکنولوژی بالا که در زیر توضیح داده می شود تولید می کنند .

رنگ های گیاهی با کیفیت بالا و استاندارد هنگام استفاده بر روی چوب به هیچ عنوان لایه ایجاد نمی کنند و منافذ چوب را کامل نمی بندند ، نحوه عمل کرد این رنگ ها به صورتی می باشد که  در سطح فوقانی و شبکه سلولزی چوب تغییر رنگ ایجاد می کنند و منافذ چوبی کوچک می کنند اما کامل مسدود نمی کنند . در این حالت هوا همیشه در حال تردد می باشد ، اما گرد وخاک و قطرات آب که مولکول ها بزرگتری دارند امکان عبور نخواهند داشت . در نتیجه این نوع رنگ ها کاملا از مواد طبیعی ساخته می شوند و برای افراد و مصرف کننده بدون خطر خواهد بود ، به هیچ عنوان پوسته نخواهند داد ، چوب را بسیار مقاوم در برابر آب ، رطوبت ، نور خورشید می باشد و باعث افزایش عمر چوب خواهد شد

لینک لینک

توجه :

1 )  متقاضی باید حتما در مورد رنگ مورد استفاده بر روی ساز های چوبی دقت لازم را داشته باشد .

2 )  از طرفی قیمت اختلاف رنگ گیاهی با بهترین رنگ صنعتی 4 برابر بیشتر می باشد .